Dinero vs Billy – Hvilket Regnskabsprogram skal man vælge?

Annonce

Jeg har efterhånden haft min lille virksomhed i 6 år. Jeg ved derfor hvad det vil sige at lave regnskab og jeg ved at det skal være nemt, simpelt og uden besværlige processer. Man vil jo gerne bruge sin tid på at tjene penge og der er ikke mange penge i at lave sit regnskab. Jeg havde kigget på Visma eAccounting (Lukker ned), e-Conomic, Billy (Tidl. Billy's Billing), Dinero og et par Excel regnskaber, før jeg besluttede mig for at vælge. I finalen stod valget mellem Dinero og Billy, for at finde en vinder, så har faktisk testet Dinero sideløbende med Billy de sidste par måneder. Denne test danner grundlag for denne sammenligning. Da abonnementet på min nuværende løsning hos Billy, snart skal fornys, er jeg i fuld gang med at teste om Dinero kunne være et bedre alternativ.

Mit kriterier for at vælge regnskabsprogram var følgende: “Nemt at bruge”, “Ikke for dyrt” og “Skal køre online”.

Inden vi går i gang, vil jeg lige præsentere de to regnskabsprogram kandidater:

Billy: Startet i 2011 af Toke Kruse og Sebastian Seilund. Der findes både en gratis version og en betalt version. Læs mere

Dinero: Startet i 2013 af Martin Thorborg, Kassekladde.dk og Amino.dk. Der findes både en gratis version og en betalt version. Dinero er i dag en del af Visma. Læs mere

© v.poth - Fotolia.com
© v.poth – Fotolia.com

Jeg vil nu liste en række funktioner som du kan finde hos Dinero og Billy.
Forbehold for fejl og mangler. Opdateret 11/12-2018.

FunktionBilly (Basic)Dinero (Starter)
Antal posteringer500Ubegrænset
FaktureringUbegrænsetUbegrænset
RegningerUbegrænsetUbegrænset
MomsUbegrænsetUbegrænset
SupportAlle ugens 7 dageAlle ugens 7 dage, dog ikke bogføringshjælp
Kunder/LeverandørerUbegrænsetUbegrænset
KontakterUbegrænsetUbegrænset
Fakturaer på flere sprogUbegrænsetUbegrænset
KassekladdeUbegrænsetUbegrænset
Sikkerhed og backupJaJa
Mobil-appJaJa
 Prøv BillyPrøv Dinero
Brugere11
Rykker-modulJaJa
OCR-scanningJaJa
Se om faktura er åbnetJaJa
KompensationsgebyrNejJa
Gem dine bilag i skyenKun PremiumKun Pro
IntegrationerFlest som PremiumFlest som Pro
FakturadesignerKun PremiumKun Pro
EAN-faktureringKun PremiumKun Pro
Automatiske RykkereKun PremiumKun Pro
AbonnementsfakturaKun PremiumKun Pro
BankafstemningKun PremiumKun Pro
Revisor adgangKun PremiumKun Pro
TilbudsmodulKun PremiumKun Pro
OrdrebekræftelseKun PremiumKun Pro
Import af .csv- og bankfilerKun PremiumKun Pro
BogføringsskabelonerKun PremiumKun Pro
PrisoverslagKun PremiumNej
LagermodulKun PremiumNej
Kortbetaling på fakturaerKun PremiumNej
Resultatopgørelse/BalanceKun PremiumJa
 Prøv BillyPrøv Dinero
Overblik over bankkontiJaJa
CVR-importJaJa
KontoplanJaJa
BilagslisteJaJa
ProduktbeskrivelserJaJa
ProduktbillederJaNej
Marker faktura som sendtJaNej
BudgetfunktionNejNej
Beregning af SKATNejTilkøb
Forslag til bogføring10 pkt. guideKun Pro
Generering af ÅrsregnskabTilkøbTilkøb
Nyt regnskabsårAutomatiskAutomatisk
ÅrsafslutningAutomatiskManuel
Time- og sagsstyringTilkøbTilkøb
 Prøv BillyPrøv Dinero
Integration med PrestashopTilkøbTilkøb
Integration med ShoporamaTilkøbTilkøb
Integration med MagentoTilkøbTilkøb
Integration med ShopifyTilkøbTilkøb
Integration med WoocommerceTilkøbTilkøb
Integration med DanlønTilkøbTilkøb
Integration med DandomainTilkøbTilkøb
Integration med WannafindTilkøbTilkøb
Integration med MobilePayTilkøbTilkøb

Plus meget mere, læs mere på de respektive hjemmesider. Billy og Dinero.

Dinero kan en masse, det samme kan Billy. Umiddelbart tilbyder Dinero flere ting gratis, end Billy. Her et par eksempler.

“Ekskl. moms” eller “Inkl. moms”

– (Dinero: 1 / Billy: 1)
Billy har en smart funktion, hvor du kan angive en pris inkl. moms, hvor den så selv omregner. Det er f.eks. smart på fakturaer til regnskabet. Så angiver man bare den totale sum i enten “Ekskl. moms” eller “Inkl. moms” så regner den selv momsen, hvis man har markeret at. På faktura kan man angive om priserne indtastes enten “Ekskl. moms” eller “Inkl. moms”. For regninger kan man indtaste enten “Ekskl. moms” eller “Inkl. moms” som vist her under.

Hos Dinero indtaster man regningen inkl. moms og så regner den selv om. I princippet lige funktionelt. Men på Salgsfakturaen har man kun mulighed for at indtaste prisen ekskl. moms, her giver det også god mening. Men Billy tilbyder den ekstra mulighed, for dem der vil lave det omvendt.

Ikke sendt

– (Dinero: 1 / Billy: 2)
Hvis en faktura ikke er sendt pr. e-mail, markerer Dinero og Billy den med rød, som “Ikke sendt” I Billy kan man vælge at markere fakturaen som sendt, det kan f.eks. være hvis den er printet i stedet. I Dinero har man tilsyneladende ikke slå den advarsel fra, med mindre man har sendt en e-mail. Det kan godt give lidt tvivl, for er den nu sendt, når den har den markering? Kontaktede derfor chat supporten, som foreslog at jeg bare sendte e-mailen til mig selv. Så fik den markeringen! Ja, nu skiftede den til “Sendt, men ikke set” nu orange i stedet for rød.

Nå så fik jeg da også en e-mail kort tid efter: “Da fakturaen er sendt til dig fra en anden Dinero-bruger, har vi gjort det let for dig ved at oprette den som kladde. Du skal blot logge ind i Dinero og klikke på Godkend. Det er nemt, ikk'? :-)” – Godt så, så ud over at sende en e-mail til mig selv, skal jeg også ind og slette den regning kladde der nu er oprettet? Ikke helt nemt Dinero, det kan i gøre bedre.

Regninger

– (Dinero: 1 / Billy: 3)
Fanen “Regninger” findes ikke i Dinero. Her skal man klikke på “Bogføring” og her efter “Opret bilag”. Så er princippet egentlig det samme. Dineros billags scanning virker umiddelbart lidt hurtigere end Billys, som godt kan stå og tykke lidt over det.

Abonnement

– (Dinero: 2 / Billy: 4)
Når man er Dinero Pro, kan man opsætte abonnementsfaktura til sine kunder. Det er en smart funktion, jeg selv benytter mig af. Hos Billy kan man redigere abonnementet, det kan man nu også hos Dinero før skulle man oprette en kopi af det eksisterende abonnement og slette det gamle.

Opret bilag

– (Dinero: 3 / Billy: 4)
Når man skal oprette et billag i Billy, så har man 4 muligheder: “Indskudt af ejer, Hævet af ejer, Bankoverførsel og Manuel transaktion” De dækker da også de basale behov. Men i Dinero, har man lige lidt flere skabeloner, nemlig hele 16 stk: “Hævet privat, Indskudt privat, Flyt af penge mellem beholdninger, Betaling af A-skat og AM bidrag, Betaling af ATP, Overførsel af pension, Udbetaling af udlæg til ansatte, Samlet betaling, Betaling af feriepenge, Betaling af B-skat, Moms, Kørsel, Salg af gavekort, Renteindtægter, Renteudgifter og Finansbilag” Jo flere skabeloner der er, jo færre muligheder for fejl.

Dårlige betalere

– (Dinero: 4 / Billy: 4)
Dinero har oprettet en funktion de kalder flinkelisten, de 100 mest flinke virksomheder, du kan handle med. Omvendt så har de også tal på hvem der er dårlig til at betale eller hvem der er ubehagelig at handle med. De skriver at de snart er klar med en ny funktion, så man kan slå virksomheder op og kontrollere status. Dinero har 40.000 brugere, så mon ikke snart, det kan blive til lidt statistik.

Menuer

– (Dinero: 4 / Billy: 5)
Dinero's menu flyver rundt. Når du holder musen over hovedpunktet i toppen, vises underpunktet. Men får du flyttet musen over på knappen ved siden af, ja så vises en anden menu. Fordelen er til gengæld at du kun skal klikke en enkelt gang. I Billy er menuen fast i venstre side, her skal man klikke på menuen og så klikke på underpunktet. Mindre problematisk, men koster til gengæld et ekstra klik.

Økonomi

– (Dinero: 5 / Billy: 6)
Billy koster: 1.740 kr. ekskl moms. (Ved 12 mdr. betaling) mens Dinero koster: 1.980 kr. ekskl. moms. Så der er 240 kr. at spare, ved at fortsætte på Billy. Til gengæld så er der Anlægskartotek, API, Valutaer, CVR-import, MobilePay, Advarsel mod dårlige betalere og Beregning af Skat med i prisen hos Dinero for 20 kr. ekstra om måneden. Det er måske givet meget godt ud.

Hastighed

– (Dinero: 5 / Billy: 7)
Dinero er til tider lidt sløv. Havde egentlig ikke tænkt mig at tage det med i sammenligningen, men oplever pt. grå skærm og “Venter på frontend.dinero.dk” når jeg loader siderne. Nu har jeg reloadet kasseklade 4 gange, uden noget kommer frem. Billy plejer at virke og det gør det da også nu.

Status

Tilbage i 2015 vandt Billy testen, pga. Dinero manglede Abonnementsfaktura, Produktbeskrivelser og Sletning af rykkergebyr. Dinero har nu fået styr på de ting og kan dermed hamle op med Billy, afhængigt af hvad man har af behov.

Dinero blev købt af norske Visma i starten af 2017 og kom dermed i selskab med Visma Business, E-Conomic, Summasummarum (Lukket) og Visma eAccounting (Lukket).

Billy er fortsat dansk og selvstændigt styret af Toke Kruse.

Jeg syntes nu stadig her i 2018 at Billy er foran på point og derved det oplagte valg. Det på trods af at flere på Facebook m.v. anbefaler Dinero “Martin Thorborg hype”, end men ser anbefalinger af Billy. Men vi har jo hvert vores behov.


© sergign – Fotolia.com