Lav din egen SEO-Rapport

Indeholder reklame via affiliate links for:

Hvad er en SEO Rapport? Det er en rapport, der indeholder info omkring, hvilke ændringer du bør foretage på din hjemmeside, for at forbedre din trafik og indeksering i søgemaskinerne. Man vil kigge på mange parametre afhængigt af hvem der laver den, og prisen kan ligge og svæve mellem et par tusind og flere tusind kroner. En SEO-Rapport, er egentlig nok det samme som en SEO-Analyse. Faktum er i hvert fald, at du får nogle nyttige informationer omkring din, eller dine hjemmesider.

Hvad kan retfærdiggøre prisen?

Ja det kommer an på den pris der forlanges for rapporten. Hvis der er naboens søn på 10 år der laver den, ja så ville jeg ikke betale en formue for den. Er det derimod et respekteret SEO firma, der står bag. Så kan den godt være mange penge værd.

Kan jeg lave min egen SEO-Rapport?

Ja, det kan du godt, ellers ville min overskrift jo være løgn. Du kan selvfølgelig ikke lave en analyse der er lige så dyb som firmaer der ikke laver andet, men du kan komme langt. Meget af den info du vil finde i en SEO Rapport er desuden ting der giver sig selv, når du læser dem. Nedenstående liste er i vilkårlig rækkefølge.

1. Undgå Duplicate content – Man kan oversætte direkte til dansk “kopieret indhold”. Hvis du skriver det samme på to sider, så vil søgemaskinerne kun indeksere den ene. Skriver du to forskellige tekster, så vil der være chance for at få indekseret begge to. Dermed bliver du mere synlig i søgeresultaterne.

2. Undgå tomme sider – Søgemaskiner gider ikke henvise deres brugere til tomt indhold. Sider med begrænset indhold, bør derfor fjernes, opdateres med mere indhold, eller sættes til Noindex. En side der bør være Noindex, er f.eks. sider med kontaktformularer og kategorier. Søgemaskinerne skal ikke læse kategorierne, de skal følge dine links og læse siderne. Sådan undgår du også duplicate content.

3. Unikt indhold – Dine sidetitler og dit indhold skal være unikt. Du kommer ikke frem i verden ved at kopiere andres tekster, eller genbruge den samme tekst på alle dine sider. Samtidig skal dine sidetitler virke interessante for dine besøgende, så de kommer frem til din hjemmeside.

4. Undgå usynlig indhold – Fordi du sidder på en 25″ bredformats skærm, så betyder det ikke at dine brugere gør det samme. Undersøg hvordan din hjemmeside ser ud på forskellige skærmopløsninger. Har du eksempelvis en webshop, så vil det være en katastrofe, hvis nu “bestil” knappen ikke umiddelbart kan ses på skærmen. Hvordan skal folk med små skærme så fortsætte deres bestilling? Det er ikke alle der har tålmodighed til at søge efter en løsning de ikke kan se.

Via overstående punkter så er du godt på vej, med din egen SEO Analyse.